W 2020 r. MBA będzie nadal istniało?

037276_940MBA jest ostatnio bardzo krytykowane i postrzegane jako program, który nie zapewni pracodawcom wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników. Czy w 2020 r. przestaną istnieć?

Niektórzy uważają, że program nauczania MBA powinien się zmienić, aby sprostać dynamicznemu środowisku biznesowemu. Powodem, dla którego MBA poddawane jest tak ostrej krytyce jest kryzys finansowy.

Wydawałoby się, że z powodu takiej nagonki na MBA zainteresowanie zarówno studentów jak i rekruterów będzie słabło. Nic bardziej mylnego. Liczba kandydatów zdających test GMAT, który jest niezbędny przy wielu programach MBA, osiągnęła najwyższy poziom w historii.

MBA w 2020 roku

Według prof. Bodo B. Schlegelmilch z WU Vienna oraz prof. Howarda Thomasa, MBA będzie istniało w 2020 roku. Pytanie jest, czy dalej będzie podobne do tego, co mamy teraz. Ich zdaniem program studiów będzie na pewno bardziej złożony, nacisk na praktykę jeszcze większy niż dotychczas, a studenci bardziej świadomi problemów społecznych. Szkoły biznesu oprócz uczenia wymaganych podstaw będą zobowiązane do przekazywania wartości, które obowiązują w środowisku menedżerów. Jest to zdecydowanie trudniejsze niż uczenie umiejętności technicznych.

– Duży wpływ na techniki nauczania będzie miała technologia. Studenci, a szczególnie zajęci managerowie, którzy zapisują się na zajęcia, coraz częściej wymagają dostępu do materiałów niezależnie od czasu i miejsca. Zapowiedzią zmian są obecnie dostępne platformy umożliwiające komunikację, wymianę plików, czy wideokonferencje z profesorami, którzy dzięki temu mogą uczyć studentów na drugim końcu świata. Mimo to nauka na odległość nie zastąpi spotkań z profesorami i innymi studentami czy wspólnej nauki w klasie jeszcze przez długi czas – twierdzi  prof. Bodo B. Schlegelmilch oraz prof. Howard Thomasa.

Rola szkół biznesu w przyszłości

Debata o roli szkół biznesu nie ogranicza się jedynie do dyskusji o programie nauczania. Aby określić swoją rolę w społeczeństwie w przyszłości, szkoły muszą uważnie przyjrzeć się swoim celom, grupie docelowej, przekazywanym treściom i wykładowcom. Muszą jasno pokazać swoją rolę w kształceniu profesjonalnych menedżerów.

Dziekani wiodących międzynarodowych uczelni wymieniają trzy główne obszary wymagające poprawy w programie nauczania: umiejętności miękkie, etykę i CSR oraz globalizację.

Umiejęt

ności miękkie

Umiejętności miękkie zawsze były ważnymi atrybutami odnoszących sukcesy menadżerów. W przyszłości ich znaczenie będzie jeszcze większe. Umiejętności miękkie odróżnią menedżerów od liderów biznesu.

Ostatnio szkoły biznesu skupiły się na rozwijaniu zdolności analitycznych swoich absolwentów. Niestety ucierpiało na tym rozwijanie między innymi umiejętności managerskich. Dlatego też w ciągu kolejnych 10 lat pojawią się nowe metody nauczania wymagające więcej nauki opartej na doświadczeniu.

Więcej informacji: www.pulshr.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

4 × two =

*